Openingstijden vandaag 10:00 - 17:00 Koop tickets Menu

Chocola (groep 6, 7, 8)

Aanvullende informatie

Er zijn voorbereidende opdrachten die je voorafgaand aan het Hortusbezoek met de klas kunt doen (facultatief). Het Hortusbezoek begint met een klassikale inleiding over de groei en verwerking van cacao, waarin ook de positie van Amsterdam als grootste cacaohaven ter sprake komt. Na de inleiding gaan de leerlingen in kleine groepjes onder begeleiding van Hortusdocenten op ontdektocht door de tuin en de kassen. Alle zintuigen worden daarbij ingezet: er wordt gevoeld, geroken en geproefd. De leerlingen krijgen een werkblad om aantekeningen op te maken, maar de nadruk ligt vooral op ervaren en niet op schrijven. Tijdens de ontdektocht is er aandacht voor diverse planten die wij dagelijks gebruiken en voor de (eerlijke) handel in cacao. Aan het einde wordt de les weer klassikaal afgesloten en krijgen de leerlingen een verrassing mee naar huis. 

Het tweede bezoek heeft dezelfde opzet. De klassikale inleiding start dan met de bespreking van de huiswerkopdracht. Vervolgens trakteren we op speculaas en ontdekken samen met de leerlingen waar de specerijen in speculaas vandaan komen en welke rol de VOC daarbij heeft gespeeld. 

Het grootste deel van het programma vindt in onze kassen plaats, dus de les kan bij elk weertype worden uitgevoerd. Mocht het hard regenen, dan vervangen we de buitenopdracht door een binnenopdracht. 

Leerdoelen

  • Leerlingen kunnen 10 producten noemen die zij dagelijks gebruiken en die van planten worden gemaakt of van planten afkomstig zijn.
  • Leerlingen leggen bij enkele producten de link tussen product, plant en zintuiglijke ervaring.
  • Leerlingen kunnen uitleggen dat er soms bewerkingsstappen nodig zijn om van een plantendeel iets bruikbaars of eetbaars te maken.
  • Leerlingen zien en ervaren dat de meeste planten niet in het Nederlandse klimaat kunnen groeien omdat ze uit warmere landen komen. Zij ontdekken dat veel van de producten die zij gebruiken niet uit Nederland komen.
  • Leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen hoe de handel in (tropische) producten eerlijker gemaakt kan worden en welke rol zij daar zelf in kunnen spelen. Zij beseffen de noodzaak van duurzame en eerlijke productie en handel.
  • Leerlingen ontwikkelen een positieve associatie met natuur (en met de Hortus).

Leerkrachten over deze les

Het was een interessante ochtend, met een goede afwisseling tussen kennis opdoen en ervaringen delen. Ik moest van de kinderen doorgeven dat ze de juffen heel lief vonden en de chocolademelk erg lekker.” (ABBS de Zuiderzee, gr 5, dec 2022) 

“Prima en erg leuke les. De kinderen waren erg enthousiast.” (De Tamboerijn, gr 7, nov 2022) 

 “Ik heb deze les geboekt omdat het zo goed aansluit bij de periode Economische Aardrijkskunde die op de vrijeschool gegeven wordt.” (Geert Groote School I, gr 7, mrt 2022) 

 “Voor onze praktijkleerlingen sluit een Hortusbezoek goed aan bij doen en ervaren. De leerlingen waren erg geïnteresseerd en konden zich heerlijk verwonderen. De begeleiding van de leerlingen was goed qua inhoud, niveau en presentatie. De begeleiders waren betrokken en vriendelijk.” (Toppers Onderwijs, gr 7/8, mrt 2022). 

 “Bedankt voor het bijzonder leuke en leerzame uitje; we hebben allemaal genoten! De lesstof was leuk en afwisselend, met informatie, muziek en veel voelen, ruiken, proeven. Enthousiaste vrijwilligers die heel veel kennis in huis hadden.” (Visio Amsterdam, school voor leerlingen met visuele beperking, gr 7/8, okt 2021) 

 “Het programma zat goed in elkaar. Complimenten! Dit lesproject sloot perfect aan op het IPC-thema Chocolade.” (IKC Overhoeks, gr 6, dec 2021)